Prohledat tento blog

sobota 13. srpna 2022

Dvě recenze Františka Uhra

CHLÉB  POUŠTĚ

Různé sborníky poezie jsou tradičním doplňkem stuktury přibližování české poezie čtenářům. Na jejich prezentaci se podílejí zejména regionální literární instituce. S každoroční pravidelností vychází Almanach české poezie, s datem roku v názvu. O jeho uvedení na literární scénu se zasluhuje především básník Vladimír Stibor. Nutno poznamenat, že se částečně jedná o řešení nouzové, řada autorů by zasluhovala vydání vlastní sbírky. Letošní almanach CHLÉB POUŠTĚ (vyd. V. Rysková, il.Ivan Bnkovský, 210 str.) představuje 76 tvůrců. Častým neduhem sborníků je výrazná nevyrovnanost tvůrčí invektivy. Tentokrát není hladina úrovně příliš kolísavá, ačkoli dominují především renomovanější tvůrci. Jmenujme (abecedně) alespoň Jana Cimického, Evu Černošovou, Romana Szpuka, Martu Urbanovou, Jiřího Žáčka či svérázného Dutu. Jisté osvěžení představují jediná báseň Radany Šatánkové, Rejmánkovy překlady (Szymborská, Bukowski) a aforismy Ladislava Mušky. Některými pozoruhodnými básněmi se samozřejmě prezentují i další. Poněkud problematický je průměrný věk přispěvatelů, který ovšem nelze ovlivnit, absence mladé pozeie však stojí za zamyšlení. Rozhodně by přinesla svěží náboj. Každoročně je kladena otázka, na kterou autoři odpovídají. Integritu té letošní – pozvali byste Jana Husa na večeři - pojali někteří rigorózními minitraktáty, záměr plně pochopil snad pouze František Tylšar. Na stejné lodi zaveslovali Žáček a výtvarník Bukovský. Sborník Chléb pouště je třeba uvítat jako vizitku části širokého spektra současné české poezie, a je to vizitka kvalitní.

ŠEDESÁT TŘI PODZIMŮ

Shoda okolností nás někdy zaskočí. Těžko soudit, zda jde o náhodu v básnické sbírce Vladimíra Stibora ŠEDESÁT TŘI PODZIMŮ (vydal Archiv AAA, edice Poezie Krušnohoří, 2022, 63 str.) Právě počet stran koresponduje s názvem sbírky. Vysvětlení by snad mohl podat básník, kdyby na tom záleželo. Neboť ve hře je ještě třetí faktor – básníkův věk. Stibor má na kontě přes dvacet sbírek poezie, patří tedy ke zkušeným tvůrcům, kteří vědomě směřují ke konkrétnímu cíli, znají správnou cestu a dokáží po ní vykročit. Jeho poezie vyrůstá z nepříliš kvalitně orané půdy současnosti, plné drobných i větších šarvátek a poranění, která se odrážejí ve verších s přesně dávkovanou intenzitou. Jako základní motiv můžeme uvést tři citace: Kartágo hoří (str. 24), Kdo za nás vytáhne bouřkovou plachtu na stěžeň (str. 26) a Na barikádě je každý z nás vydán napospas větru (str. 34). Hluboké občanské i básnické znepokojení směřuje k obavám, jakým terčem se stane budoucnost, jakou melodií nás zaskočí zvonkohra ambitů (str. 51). Těžištěm úzkostně sevřené sbírky je vědomí odpovědnosti. Stiborova poezie tak dosahuje sugestivního účinku. Zjevný je odlehčující kontrast s pasážemi psanými v klasické formě haiku, které hledí ke vzdálenému obzoru s poněkud vlídněji laděnými, věcně vyváženými nadějnými perspektivami