Prohledat tento blog

úterý 18. října 2022

Tři krátké recenze F. Uhra

BROUMOV A POEZIE

Město Broumov se v současnosti těší popularitě jako kandidát na přední umístění v oblasti kultury. Určitě k tomu přispěly Dny poezie, které letos dospěly k číslu XXIII. Zásluha patří všestranné umělkyni, vydavatelce a iniciativní organizátorce Věře Kopecké, jejíž aktivity přesahují hranice regionu, jsou úzce propojeny i se zahraničními básníky. Každým rokem vychází sborník z tvorby účastníků. Letošní publikace nese název ŘEKY ŽIVOTA (328 str., sestavila, vydala a fotografiemi vybavila V. Kopecká). Sborník obsahuje ukázky z tvorby více než šedesáti básníků. Rozsah nutně vede ke sporadickému představení jednotlivých autorů. Sborníky ovšem mají odlišný, především informativní charakter. Celková úroveň je však pozoruhodná. Nelze pominout námět, který se vklínil samovolně a vyvolává bezděčnou vzpomínku na Seifertovu Maminku. Vztah k matce podnítil k sympatické dojemné básni Kazimierze Burnata a samozřejmě pouze náhodou naladila svou básnickou lyru na stejně hřejivou notu Eva Černošová,  reprezentantka podstatně mladší generace.

ZÍTRA OPĚT VYJDE SLUNCE

Sborníky bývají označovány za neperiodické publikace obsahující tematicky příbuzné příspěvky. Označení neperiodické ovšem ztratilo platnost, mnohé přerostly v pravidelná a populární periodika, vydávaná k různým kulturním aktivitám nebo jimiž instituce dávají na vědomost výsledky tvorby svých členů. Jsou darem pro nejmladší generace, postrádající publikační možnosti. Sborníky vydávají pravidelně jihočeští i výchočeští tvůrci, určitě vycházejí ještě další, získat přehled není snadné. Středisko východočeských spisovatelů vydalo sborník s podmanivým názvem ZÍTRA OPĚT VYJDE SLUNCE (2022, 214 str., šest. V. Kopecká). Podílejí se na něm zkušení tvůrci, kteří skýtají záruku kvality (prozaici Macháček, Dušek, Urbanová, básníci Tošner, Kordíková), ale výraznou předností je početná ekipa suverénních příslušníků mladších generací, představujících slibnou suverenitou. Nelze opomenout výtvarný doprovod, tvořený sedmi výtvarníky, z nichž se někteří podílejí i na psaném slovu. Optimismus čišící z názvu sborníku platí adekvátně také pro tvorbu umělců, které pod východočeský deštník zavála geograficky neohraničená organizační struktura.

OZVĚNY OBKLOPENÉ VZPOMÍNKAMI

Kdykoli čtu či slyším slovo ozvěna, vytane mi v mysli říkánka z dětských let: Jak je ti, Rakousko? – Ouzko! Rozhodně však zcela odlišně zapůsobí básnická sbírka Věry Kopecké OZVĚNY DOMOVŮ (2022, 136 str.) Poezie, založená na geografické determinaci a časové posloupnosti, motivovaná mnohými zákoutními, která se stala autorčiným domovem nebo k nimž navázala vztah hluboký jako studna, z níž lze čerpat čirou pramenitou vodu. Jednotlivé básně nás provádějí mnohými místy českých luhů a hájů. Případně naopak – jako čtenáři doprovázíme básnířku na její životní pouti. Není běžné, aby se současná poezie vyznačovala tak výrazným a osobitým vztahem k rodné zemi. V případě Kopecké to není oprášené klišé, častá veteš evropanství. Její poezie dýchá  citlivým přístupem a střízlivým pohledem do zrcadla dní. Výrazně souvisí s autorčinou fotografickou tvorbou. Jestliže se zahledíme na lyrický snímek zimní krajiny a na vedlejší stránce čteme //Krajina spí//Nahá//přikrčená pod lesy//Sama//Ticho ji objímá///mlčením//Nikde  nikdo//Ani stín//, uvědomujeme si schopnost básně promlouvat úsečně a přece komplexně, na rozdíl od jalových traktátů, které zamlžují či přímo popírají holou podstatu života. Nastávají situace, kdy poezie dokáže odstřelovat skály, obecně však platí, že ticho je výmluvnější hluku, pohled z odstupu věcnější a konkrétnější než přerývání rýčem. Apriorně to charakterizuje i o tvorbu Věry Kopecké.