Prohledat tento blog

neděle 6. listopadu 2022

O Báře Štěpánové, Pavlu Kosatíkovi a Činoherním klubu

Jsou nejméně tři světu se vymykající české herečky. Jitka Molavcová, Ljuba Krbová a Bára Štěpánová. - Vymykají se inteligencí, intuicí, dobrými instinkty, zcela neuchopitelným i dobře uchopitelným šarmem, svou schopností improvizovat a současně akceptovat režii, nu, a možná i vyřídilkou. Bára pak ještě spoustou věcí, které tady jednoduše nedefinuji.

Už v deseti letech hrála v seriálu Pan Tau a později v mnoha, mnoha filmech, českých i slovenských - Hvězda padá vzhůru, Setkání v červenci, Smrt stopařek, Lásky mezi kapkami deště, Tajemství hradu v Karpatech, Kaňka do pohádky, Jak svět přichází o básníky, Jak básníkům chutná život, Konec básníků v Čechách, Samorost, Katapult, Pětka s hvězdičkou, Já nejsem já, Discopříběh, Druhý tah pěšcem - a i ve škále seriálů se objevila: Malý pitaval z velkého města, Tisícročná včela, Paragrafy na kolech, Slavné historky zbojnické, Chlapec a pes, Česká soda, Ordinace v růžové zahradě, Rodinná pouta, Herzovi Černí baroni).

Má to i nemá význam pro rozvoj Bářiny osobnosti, ale její strýcem byl filozof Rudolf Battěk (1924-2013) a tatínek je historik Václav Štěpán, mj. spoluautor Slovníku českých spisovatelů z roku 1964; tedy toho, který se během Normalizace v mnohém nehodil. Ale pan Štěpán participoval i na - dosud využívaném - Slovníku českých spisovatelů od roku 1945 (1998), na České divadelní encyklopedii (2015) a na publikacích Prozatímní divadlo 1863-1883 (1700 stran, s Markétou Trávníčkovou) a Národní divadlo 1883-1983.

Podobně jako Bářin strýček podepsala Bára Chartu a převrat zažila ve třiceti. Již 1. května 1989 přitom založili - s pozdějším manželem Lubošem Rychvalským a v reakci na Obuškový zákon či v Polsku roku 1986 vzniknuvší Oranžovou iniciativu - happeningovou občanskou iniciativu Společnost za veselejší současnost. Od roku 1990 dělala několik let sekretářku prezidentu Václavu Havlovi, ale vrátila se k divadlu a co se dalšího osobního života týká, v padesáti se potřetí provdala za hudebníka Mirka Barabaše; spolu i sladěně vystupují a dotyčná sehranost se neokoukala. Mohu to dosvědčit, a když jsem se Báry Štěpánové ve čtvrtek 3. 11. 2022 v Činoherním klubu zeptal (zrovna s Mirkem Barabašem doprovázela mou a Kosatíkovu besedu Slova mají křídla moderovanou Luborem Falteiskem a Dušanem Spáčilem, přičemž ji spontánně a vtipně komentovala) na éru „u Čecha“, zakabonila se zprvu a moc – proti mému očekávání – nezářila (leda a po chvíli uznala, že je Franta vtipný).

Ale konverzovali jsme trochu dál a Bářino vymanění se z určité škatulky, do které pro některé zapadla, sotva co mění na skutečnosti, že u Ringa v divadle hrála i zpívala po léta umně. Dokumentuje to nakonec i záznam seriálu Pra pra pra (2000) a dramat Na Brusel, Vávro! Na Brusel! (2009) či Dívčí válka (1991). - Spějme však za ústřední osobností večera, kterého se jinak rovněž zúčastnili Olga Nytrová, Zdeněk Rampas anebo vnuk spisovatele Edvarda Valenty Martin Valenta. A tou ústřední personou se stal v druhé části pořadu scenárista a spisovatel Pavel Kosatík (*1962), laureát Ceny Toma Stopparda.

Snad víte, že začínal jako autor science fiction, ale také v Činoherním klubu se pochlubil, že má rozepsaný román. Jinak propadl popularizaci historie a práci s fakty a proslul co autor ceněných/čtivých biografií Pavla Kohouta, Pavla Tigrida, Ferdinanda Peroutky, Olgy Havlové, veškerých dalších dam „z Hradu“ (Báru bohužel vynechal) - a taky předních sportovců Věry Čáslavské a Emila Zátopka. V neposlední řadě i obou Masaryků. - Co víc, nepostradatelnou školní pomůckou se stala už dávno jeho práce České snění (2010), opravdu fascinující to kniha, která bravurně analyzuje celkem 16 národních snů. Možná některé zapadly, ale ve své době všechny více nebo méně rezonovaly. Byť se někdy posléze totálně zhroutily. Jde o luzné sny O Slovensku, O cestě na jih (a do Itálie), O pravlasti, O tělesné zdatnosti (nejen Tyršem propagované), O Žižkovi - a mnoha dalších vyhraných bitvách, O Lužici, O Rusku, O SSSR, O moři, O koloniích, O státě pro 40 milionů (což byl nejenom zbožný sen Baťův), O Rukopisech, O životě bez Němců, O novém náboženství, O jazyce, O podkarpatské Rusi…

V Činoherním klubu Ve Smečkách Pavel nicméně zpropagoval jiný opus, nejnovější své Slovensko 30 let poté (2022), které navázalo na jeho práci Slovenské století (2021).

Závěrem bych se ještě vrátil k Báře Stěpánové co jistému demiurgovi pořadu. Léta ji znám, ale teprve jsem si uvědomil, když jsme vedle sebe seděli a ona zpívala, že znát kohokoli z televizní obrazovky se nerovná životu. „Čechy krásné, Čechy mé,“ pěla s kytarou a posléze přidávala - v mezičasech - jednu krásnou písničku za druhou. Klidně třeba i od Hapky. V jejím podání jsou nenapodobitelné, ale Bára je taky rozenou moderátorkou a bezprostředně inteligentní ženou, co umí dávat lidi do kontaktů a sotva kdy udělá chybu či cokoli trapného. Hudebník Miroslav Barabaš si vybral dobřeJ a oba tvoří sympatický pár.

Ale podobně přitažlivým je letitý cyklus pánů Falteiska a Spáčila, jehož stopy zkoumejme na webu, a maně si vybavuji některé díly. Např. Slova mají křídla za účasti Vladimíra Párala či Daniely Kovářové.

Ivo Fencl



Žádné komentáře:

Okomentovat