Prohledat tento blog

pátek 12. ledna 2024

Za Olgou Havlovou do Knihovny Václava Havla

Autor: Ivo Fencl

Je to několik let, co mě pozval Pavel Kosatík (v mnohém instituce sama pro sebe) na návštěvu, a nebudu tvrdit, že jsem od něj odcházel přímo obtížen knihami a moudry, ale dostalo se mi obého. Bylo to příjemné setkání a listoval jsem posléze věnovanou mi biografií Olgy Havlové z jeho pera; začetl se, ale knihu odložil pro jinou, jak to jistě nedělám sám. Vrátil jsem se naštěstí - a zničehonic přišlo jakési BINGO. Inu, pochopil jsem, že Pavel, který zná mé zájmy, našel taktéž velice solidní důvod, proč mi knihu dal s nonšalantní samozřejmostí. A důvodem se stala Olžina Hrobka. Ale rozumějte: Hrobka s velkým HÁ.

O co jde, možná víte, ale je možná méně známo, že se manželka budoucího presidenta (žila v letech 1933-1996, takže letos by jí bylo devadesát) ještě za totality ujala i vysoce svébytného organizování určité RECESE.

Zatímco Havel, chudák, seděl, založila společně s manželkami dalších disidentů tzv. Svépomocnou lidovou knihovnu (krátce Hrobku). Dámy by se asi scházely i tak, jenže tohle mělo formu a řád. Věnovaly se (patřili sem ale i muži, takže věnovali) relativně barvitému programu a tento často souvisel, jak jinak, s divadlem. Taktéž se zahradními slavnostmi na Hrádečku. Olga je, jak známo, pořádala vždycky v den Václavových narozenin, a jistěže to byl protest proti oficiální kultuře, ale protest anti-sucharský, protože cíleně vyzdvihoval kulturu populární, ne-li brakovou. Chcete-li anti-kulturu. A Havlová a její kamarádi (mj. nedávno zesnulá Petruška Šustrová, Zbyněk Benýšek a hudebník Vratislav Brabenec či manželé Stankovičovi) množili samozřejmě také pilně samizdaty, ale propojili to se stylovými večírky, s ladným vystupováním v kostýmech (i kdyby „jen“ ochotnickým vystupováním), ba aranžováním živých obrazů, jak to již bylo vymyšleno za času dávného (či dávnějšího) národního obrození v devatenáctém století.

Vedle Havlových narozenin „respektovali“ brojitelé tou formou i čas masopustu (dejme tomu) anebo dožínky - a uvědomme si, pěkně prosím, že se vesměs jednalo o aktivity lidí, kteří byli sledováni, figurovali na černých listinách a nemohli publikovat. O chartisty a osoby povětšinou za hranicí (poklidnější) šedé zóny. Takže… Byl to protest, ale současně se chtěli bavit, protože ono ani nebylo důvodu, aby se nejednalo zároveň o dobrou zábavu. Nechtěli smutnit, ačkoli byli do té polohy situací tlačeni. Nu, a jestliže režim vytěsňoval horory, a jako že vytěsňoval, a „brak“, tak proč nezaložit rovnou samizdatový časopis Nový brak? Proč ne?? Stalo se. A nebyla to jen „móda sezóny“, do nepravostí takto (a velice po svém) TEPAT. Byla to „móda“ řady sezón let osmdesátých. A tak vznikl i filmový horor Lilian.

Už bohužel zesnulý vydavatel a zakladatel nakladatelství Paseka a Musea Josefa Váchala Ladislav Horáček (1947-2015), mj. absolvent Filozofické fakulty Univerzity Karlovy a redaktor Středočeského nakladatelství (od roku 1980), se ovšem podílel v podobné době na obdobném projektu, který pouze vznikal ve větším časovém úseku. Mluvím o amatérské adaptaci Váchalova Krvavého románu, kterou nakonec pomyslně zastřešil (1993) zdařilý profesionální film podle scénáře Georgi Ivanova a (režiséra) Jaroslava Brabce Krvavý román. Není však s původním dílem totožný, samozřejmě, a pamětní desku na onom museu si Horáček zasloužil už jenom za nápad toto (přiznejme, že poněkud bizarní) dílo zfilmovat…

Ladislav Horáček má pamětní desku na Portmoneu (youtube.com)

Proč i o tomhle píši, je zřejmé. Je nejen podle mě zajímavé porovnat, a zvláště s odstupem času, přístupy a výsledky obou „týmů“, tj. týmu horáčkovského i havlovského.

Mají - na první pohled - mnoho společného (v obou případech těží z braku, v obou případech je to radostná práce amatérů), ale současně se liší. Jak? V prvním případě (Horáček) se nikdo nemusel bát zákona, v tom druhém ano. Ale taky pohledy na literární a filmový brak se u manželek disidentů a u horáčkovců poněkud lišily. Čím přesně - a kde se naopak spojovaly? To již bych si rád, dovolíte-li, nechal v záloze pro chystanou debatu, tj. na pátek 26. ledna 2024, kdy budu moct na téma - od sedmi večer - diskutovat ještě s Ivanem Adamovičem, s Martinem Jirouškem a s Luďkem Bednářem - v Ostrovní ulici 13 alias Knihovně Václava Havla v pořadu Knihovna Olgy Havlové čili Hrobka.

Snad přijde i Pavel Kosatík, a kdyby to vyšlo náhodou vám (v ten pátek), zastavte se také.


OLGA HAVLOVÁ A LEČO:

Olga - Lečo - ukázka z filmu - YouTube

Dovětek. Za to, že akce vůbec proběhne, nutno samozřejmě děkovat také spisovateli Jáchymu Topolovi, který pořad za Knihovnu původně navrhl, a to navzdory tomu, že dotyčná instituce dává přednost politickým diskusím, různým memoárům, anebo setkáním s pamětníky. A především literatuře dnešní. Navíc má nabitý program, obsazený dlouho dopředu.

Jak avizuje moderátor a expert na filmový a literární horor Martin Jiroušek, přijdou zřejmě ve dvouhodinovce na přetřes autoři jako Sláva Václav Jelínek, H. H. Ewers („fenomenální kosmopolita, nadčlověk a proklatec“), F. A. De La Cámara (mj. autor předlohy pro Dívku v modrém), pradávný velmmistr paraliterárního pera Spunda a i slavný Sax Rohmer, tvůrce doktora Fu-Manchu. Ti všichni se totiž v Hrobce četli a byli tu specifickým způsobem uctíváni.

Žádné komentáře:

Okomentovat