Anna Šochová (Hana Mudrová)
Již během covidu jsem přemýšlela o tom,
jak pokračovat ve své dosavadní práci se seniory. Důchod mne neomlouvá ani
nezastaví, chtěla bych dál dělat, co mne baví a co může bavit ostatní.
Již dávno vím, že kolem mne žijí lidé,
kteří přišli o mnoho hmotných vzpomínek, na to stačí přestěhovat se do paneláku
nebo domu s pečovatelskou službou a vyhodit „krámy“. Nebo uvolnit prostory
v domě pro rekonstrukci a stavbu dalšího bytu. Mnohé zdejší lidi to příliš
nebolí – to staré bylo totiž především po Němcích.
Během let práce se seniory jsem si
ověřila, že odpovědí na nedostatek vlastních předmětů je historie obecná
s tím, že takový či jiný předmět mohli mít oni nebo jejich rodiče. Je to
tedy společná hra, která přesto vyvolává vzpomínky a radost z vlastních
detailů, které se tak z minulosti vynoří.
Během loňského roku se naskytla
příležitost veřejně na jediný den předložit veřejnosti nějaké téma. Přiznávám,
že jsem naprosto netušila, kolik práce to nakonec bude.
Jak to začalo? Od léta roku 2021
nezávisle na sobě hledali dva manažeři, pan F. Hupka a pan T. Rudolf, možnosti
posílit po covidových omezeních komunitní život na Ašsku. Oslovili mne jako
možnou spolupracovnici. Já jsem si před
tím několikrát v malém měřítku
vyzkoušela vystavování předevších starých ručních prací pod křídly dílny
Arrigos, která na jarmarcích a trzích představuje středověká až starověká
řemesla. Moje devatenácté a dvacáté století tam působilo trochu zvláštně, ale
stejně obdivovaně – dosáhlo totiž právě na osobní vzpomínky návštěvníků. Vystavuji
pod svým literárním jménem A.Š.
Již
v září 2021 jsem zahájila spolupráci s p. Hupkou na komunitním dni
v Kopaninách výstavou o domácnosti a kuchyni od r. 1900-1970. Byla
doprovázena informacemi na letácích (průvodní leták výstavou,
o drátenících a designérech skla) a mým průvodním slovem. Stala se tak jakousi první etapou zamýšleného
projektu.
Na základě zkušeností a ohlasů mezi
návštěvníky (do areálu přišlo kolem tisíce návštěvníků a na výstavu samotnou
jich dorazilo několik stovek) jsem se rozhodla pro další spolupráci v této
oblasti a během podzimu přislíbila pomoc i panu T.Rudolfovi při konání ašských
trhů. Na začátku jsem předpokládala, že čtvrté konání již bude poslední,
s tím jsem naplánovala témata, vymyslela principy svého projektu, ale
během měsíců jsme byli všichni překvapeni.
Každou výstavu provází originální leták
s informacemi o tématu (stávají se i sběratelskými předměty), často i
samostatný list s dalšími informacemi – od citace vzpomínek na dráteníky po souhrn rad pro hospodaření
teplem a energiemi, tématickým fejetonem apod. Díky letáčkům mám zároveń
přehled o počtu těch, kdo se zastaví.
Úvodní
velká výstava 18.září 2021 na téma „Domácnost“ při komunitním dni
v Kopaninách byla až nečekaně
poznamenaná doslova hladem lidí po společných
zážitcích. Návštěvníci spokojeně
kvitovali množství vystavených předmětů,
svěřovali se se vzpomínkami. Opět přišli mnozí z těch, kdo se mnoha věcí
museli vzdát při stěhování do menších bytů nebo vyklízení po zesnulých
příbuzných. Byli za výstavu vděční ,
děkovali za danou možnost.
Projekt
tím na samém začátku obhájil svou funkci jako potřebný a novátorský přístup ke
specifické formě zábavy, poučení a
zároveň bezpečnému prostoru pro cesty do vlastní minulosti, což se během dalších setkání s lidmi projevovalo
i vyslovováním díků právě za onu možnost znovu se setkat s předměty mládí
a dětství, ukázat rodině, co a jak jsme používali my nebo jsme ještě používat
viděli.
Druhá
etapa – linie Aš:
V dubnu,
na Bílou sobotu, byly 16.4. zahájeny
první ašské trhy na Poštovním náměstí
s cílem oživit střed města a představovat místní řemeslníky a umělce. Zájem občanů předčil očekávání. Výstava
v krytých prostorách byla věnována „Zapomenutým
pokladům“ a osobnosti Ludvíka Faterdly, špičkového odborníka,
který v letech 1945-1948 pokračoval v tradici textilní výroby, obnovil textilní
průmyslovku, podporoval kulturu a sport.
K dispozici byly i dokumenty, poskytnuté jeho rodinou.
Návštěvníci se zajímali o další
setkávání a výstavy, opět chválili vystavené předměty, průvodní slovo i
důležitost, jakou přikládám takzvaně obyčejným, každodenním věcem. Zažila jsem
nárůst sebevědomí paní, které se rodina vysmívala za vystavení vyšívané
kuchyňky po mamince. Já zde naopak
upozorňovala na jedinečnost takových památek.
Podobně probíhaly další výstavy, od
června přestěhované do Parku historie, kdy bylo nutno možnosti předvádění
artefaktů a dokumentů přizpůsobit syrovému prostředí sklepů:
21.5.
Svědkové doby – dokumenty a staré
tisky, jaké nás ještě dnes provázejí a oslovují, včetně ukázek pro studenty od
16.století, samozřejmě i několik dalších artefaktů do cca r. 1940. Nejstarším
originálním tiskem byly dva úryvky Kroniky české V.H. z Libočan ze
16.století.
20.6.
Život v Protektorátu -s využitím
poskytnutého sklípku jakožto „bunkru“ . Na
návštěvníky silně zapůsobil svitek s fotografiemi lidí, popravených
v pankrácké sekyrárně, dopisy německého vojáka z fronty, denní tisk
během osvobození a stavba Lidic. Jeden starší návštěvník byl udiven tím, že
jsou Lidice postaveny jako stavba mládeže – znal pouze pomník. Zaujatě si
prohlédl dokumenty o stavbě.
23.7.
Vzhůru, Sokoli! Výstava s představením
tří ašských osobností, spojených se sokolským hnutím, včetně paní Míkové, která
cvičila jako dorostenka v r. 1948 na Strahově, P. Faterdlou, který
spolupracoval s náčelnicí místního Sokola a panem J.L. Doubravským,
hudebním skladatelem, který se přistěhoval do Aše v r. 1948. Lidem se
líbily i vystavené haleny a šátky cvičenek z r. 1948.
21.8.
Rok 1968, který představil lidem
Pražské jaro i začátek normalizace, opět s dobovými dokumenty a ašskými
záběry ze sbírek rodiny Balšánových a pana Mastného, opět doplněné dobovými
ukázkami letního oblečení a doplňků. Děti zaujaly dva pokojíčky s dobovým
nábytkem pro panenky. Lidé se zájmem četli titulky novin a vyprávěli o svých
dojmech z dopoledního sledování tv s dokumentem o Dubčekovi. Výstava
byla doplněna soutěží pro návštěvníky -
výzvou k určování herců a hereček na dobových snímcích.
17.9.
Učitelský chlebíček- z důvodů
špatného počasí byly trhy umístěny v AKS a zamýšlená výstava rozšířena o
známé (a učebnice doplňující) dětské knihy a leporela, včetně opětného
vystavení pokojíčku „školní třída“. Zapůjčené bylo ileporelo z r. 1969 od M.
Fischerové – Kvěchové, která později už zase nepublikovala… Výstava se zabývala
situací učitelů od 18.- 20.století, školy na Transsibiřské magistrále legionářů
a představila dvě známé zdejší pedagogické
osobnosti, manžele Liškovy. Návštěvníci spontánně vzpomínali dalších svých
učitelů a oceňovali jejich práci.
Tím končí přehled akcí původního projektu. Později se podařilo
ještě poněkud narychlo usdkutečnit adventní trhy, kde jsem predvedla starší
ozdoby a kalendáře. Ne všechno se podařilo
pod slunečnou oblohou a duhou navrch. Například propagace trhů byla naprosto
nedostatečná, nejlépe probíhala na FB (zajištěná panem Rudolfem), který však není
rozšířený mezi mladou a střední generací. Zpočátku se ukázala také hranice mezi
jednotlivými „bublinami“ ašské veřejnosti. Výraz pochází od dvou nezávislých
osob. Proč ta kritika?
Mnozí
mí známí byli překvapení faktem konání trhů a mých výstav, netušili ani
na počátku června, že tu jde o představování místních lidí, jejich tvorby a
podobně. Mnozí reagovali až ukřivděně, že jim nikdo nic neřekl. Podobně se
příliš nedozvěděli ani v místních novinách.
Lidé mne oslovovali s otázkou, proč
se o takových událostech nepíše v novinách, marně hledali například zmínku
o dosud nevídané výstavě na zámku. Nepodařila se ani pozvání pro další média
chebského regionu.
Ašské trhy poskytovaly návštěvníkům další
kulturní možnosti, práci s dětmi, divadélka, hudební doprovod, písničkáře,
kreslíře a podobně. Spolu s nimi
byly doprovodné tématické výstavy hodnoceny velmi příznivě, turisty
z vnitrozemí dokonce jako unikátní.
Výstavy vyznívaly jako příjemná a
zajímavá událost, na kterou se občané těšili a datum příštích trhů si zapisovali do kalendáře. Trhy jako celek si
získaly své jméno navzdory všemu.
Druhá
etapa – linie Kopaniny:
5.6.
Svět dětí Výstava byla věnovaná
různým potřebám dětí a jejich hračkám od r. 1900 po cca 1970 (jen panenek tam
bylo 63, včetně několika mladších), s
možností pohrát si s klasickými dřevěnými kostkami. Několik dětí si stavět
zkusilo. Opět lidé vzpomínali, dokonce se několik lidí rozpomnělo, že se doma
schovávala třeba zástěrka ze školky, jaké tu byly vystaveny, podobně jako
některé další oblečení ze šedesátých a sedmdesátých let.
10.9.
Škola kdysi, pradávno a skoro včera byla
zaměřena také na děti a jejich školní potřeby a práce, z nichž nejstarší
byl školní sešit krasopisu a ukázka úředního dokumentu o rok mladšího od cca 1863. Zastoupeny byly školní
práce z Vyšší dívčí školy až po práce a sešity studentů a učňů ze
sedmdesátých let. Některými učebnicemi bylo možné i listovat, velké pozornosti
se těšil soubor knih z první třídy ze 60.let – červený slabikář, bílá
početnice.
Opět se projevila poměrně mizivá
propagace jiná, než osobní od pořadatele a mé osoby. Mé jméno je většinou zmíněno pouze okrajově,
má práce podobně. Pouze návštěvníci oceňují mé přípravy a rozsahy výstav, ptali
se na rozdíly „malých a velkých“ Výstav. Jsou rozdílné v počtu hodin i
artefaktů – malé mají desítky a velké stovky. S žádným muzeem v tom
nespolupracuji.
Když hodnotím velké výstavy, komunitní dny na zámku
v Kopaninách jsou i za méně příznivého počasí centrem zájmu lidí ze
širokého okolí, přicházejí i návštěvníci z Německa. Mají
odlišný průběh, nijak se nekříží s akcemi v Aši, návštěvníci
je vnímají jako vzájemně se doplňující.
Obě
linie programů prokázaly svou dobrou životnost a potřebnost pro občany Ašska i
dalšího okolí a dokážou dobře plnit funkci
posilování zdejšího komunitního / sousedského života díky možnostem
vzájemného setkávání a sdílení společných zážitků. I toto hodnocení zaznělo z řad návštěvníků.
Tento projekt byl z mé strany plně
dobrovolnickou prací ve prospěch občanů Ašska. Dal mi mnoho pozoruhodných
setkání a mám radost z toho, že se během zimy uskutečnilo několik retro
výstav z řad dalších sběratelů.
A co bude dál? Prozatím se účastním jarmarků Arrigos, od martinského po nadcházející masopustní. I tady mám již své „stálé“ návštěvníky, chodí za mnou i lidé, pracující se vzpomínkami seniorů. Před létem Kopaniny otevře pro veřejnost další komunitní den s mou výstavou.
Žádné komentáře:
Okomentovat