Prohledat tento blog

pátek 3. března 2023

Věřit si. Ironická glosa Ivo Fencla

Před každými volbami tasí nějaký pidižvík z cylindru představu, že by neměly mít právo hlasu „od reality odtržené“ skupiny občanů v pohraničí“ (dejme tomu tam). Slyšel jsem i větu: „Ty jeden bejku ze Šluknova, nekaz průměr.“

Hodně nedemokratický výkřik. Ó, jak rád bych si ohmatal šupléru, kterou by ten pacholík měřil, nakolik je dotyčný pan Poustka mimo rám. A každý plnoletý má právo volit.

Jedná se snad o chybné nastavení? Ne. Soukromě mám ovšem za to, že by měl mít plnohodnotný volič především sebevědomí. Ne jako James Bond, nechť si však je vědom sám sebe. Vždy v té souvislosti vzpomenu na Jirku Lukáška. Naposled jsem ho přitom viděl na vysoké, což je drahně let, a odhaduji, že dnes mapuje východní Čechy anebo Moravu a možná má i vlastní geodetickou firmu. Jenže naše cesty se rozdělily, takže vím pouze to, že jsme spolu trávili čas někdy v srpnu 1984 na té samé vysokoškolské praxi v Jeseníku. Ó, tam bylo krásně - a já současně zažil Jiřího pozoruhodné sebevědomí, i když mi připadalo už přes čáru.

Sami se zasněte! Situace a prostředí: Dlouhá salaš, uvnitř sražené stoly a večer plný vonného piva, smíchu a lidovek; i když se přes den plnily úkoly, které vysnila vysoká škola. Jsou zapomenuty, dochází na odreagování, studenti jsou promíseni pár kantory. Jirka - jako obvykle - dominuje. Nevím, zda na Hané zažil pijatik víc (a podobných), ale teď třímá index a říká mi: „Počkej a uvidíš, že mi Jandourek ten zápočet dá. Já ho z něj dostanu. Už ho mám zpracovanýho.“ Jenže já sám ještě vnímám střízlivě a neřekl bych, že to profesor nemá pod kontrolou. Ano, také chlastá, ale dobře se zároveň baví tím, že se Jirka chystá opět zaútočit vyřídilkou. Nakonec mu „to“ napíše, ale kdyby jej chtěl vyhodit u závěrečné zkoušky, tak to stejně udělá. Hospoda nehospoda. Pijatika nepijatika. Jeseník Nejeseník. Co sděleno v omámení, neplatí po vystřízlivění. Nebo ne stoprocentně.

A jak se Jirkova sebe-víra projevovala mimo salaš? Nastíním. První příklad.

JL konverzuje kdesi v přízemí vysoké budovy ČVUT v Dejvicích a zaujal jsem jej náhlou reakcí a historkou (vidím vše jako včera). Nakloní se, hledí mi zcela střízliv do tváře. Slyším smích. Ledabyle dí: „Člověče, to je dobrý. To jsi fakt dokázal? Ty už jsi skoro tak dobrej jako já.“ Stejnou sentenci opakoval i jindy a nebál se dát ji do placu mezi děvčaty. Umíte si to představit! Ale nutno vyslovovat větu ležérně a nonšalantně a umístěnou v toku řeči. Jako mimochodem: „No, ne, Terko. Ty už budeš pomalu tak dobrá jako já.“ A taký už Jirka Lukášek byl a tak jsem si ho zamiloval, i když to jistě myslel kapku žertem, ale právě proto. Jistě, jistě, váháme někdy, zda netkví za podobně ostentativním sebevědomím komplex, skryté zranění. Může být. U Jirky tomu tak nebylo a dodnes je sebevědomý optimista. Patrně i volil a nejde o to, koho, a byl první chlap, u kterého jsem se potkal s tím, že o sobě uměl hovořit v třetí osobě. Bez problému. Což ně ve dvaceti okouzlilo, zprvu ohromilo. Hle, baví se společnost. Náhle vstupuje Jiří, co přišel odjinud. Ptáme se: „Jaký ten večírek byl?“ A on: „Bezvadný. I kapela šlapala. Jirka vyprávěl…“

Přerušil jsem ho: „Počkej, jakej Jirka?“

Rozhlédl se hlavně po dámách: „Přece já.“ Na to jsem nikdy nezapomněl. Umínil jsem si tehdy, že si tento „trik sebevědomých“ (sebevědomých až moc) přisvojím. A také příležitostně užiju. Ale nikdy jsem to neudělal. Nějak to nešlo. Tělo akt nezvládlo a hlava to neuměla. Nejel přes to vlak a budu teď přehánět, ale abyste o sobě ležérně hovořili v třetí osobě, s tím se musíte narodit.

Sebevědomí mi nicméně nechybí, byl jsem u voleb a jistě, nejsem Jirka Lukášek, ale méně okatě se mé „vědomí sebe“ projevuje. Trochu třeba sbírám knihy, ba hromadím je, a kamarád Josef také a naše partnerky konstatovaly: „Vždyť to stejně nepřečtete.“

Uvědomil jsem si, že rychle stárnu a je to krutá pravda. I Josef si to uvědomil, ale námitku soudního dvora smetl se stolu jako obal žvýkačky: „My to nečteme.“ „Ne?“ „Ne. My to studujeme.“ A to přece „bylo víc“ a příležitostně od té doby jeho větu používám, když už nemám sebevědomí Jirky Lukáška. Nehovořím o sobě ve třetí osobě a neříkám „ty už jsi skoro jako já“, ale přistihnou-li mě, že nějakou knížkou podezřele svižně listuji, sebejistě syknu: „A co? Vy asi nejste našinec. To třeba čtete i celý volební lístek? Ze mě a podobných berte příklad: my knihy nečteme. My je studujeme.“

Žádné komentáře:

Okomentovat