Prohledat tento blog

neděle 23. října 2022

Vzpomínky na Sylvu Stankušovou

„Škoda, že už ji nikdy neuvidím. Přitahovala mě svou osobitostí, vysokou inteligencí, rozhledem. A precizností tvorby.  - V té souvislosti i svou skromností. Myslím, že málokdo z jejího okolí tušil, že je členkou Obce spisovatelů. A přitom psala skvěle!!! Byla svá, ve všem. Ale právě tím se mi líbila.“(Marta Dvořáková)

„Umřela  jedna  z kolegyň  literátek,  jedna  devadesát  let. Pěkný  věk slyším  odevšad. Jenže, je  to jak  dnes, co jsme  se  skámošily  cestou  z kostela. Přišla  mne  pak   k jedněm  narozeninám  ještě  s jinou  kostelní  paní  navštívit  a  on  byl zrovna  u mne  Literární  klub. Vedoucí  pan  profesor  Oliva  by mne  proto  nejrádš  vynes  v zubech- a  co  teprve, když  se  obě  chtěly  stát  členkami  klubu. Omluvila  jsem se, že  náhoda  mých  narozenin  je  v touž  dobu  přivedla. Ta  mladší, paní  Sylva  chřadla, jak  ten král, když i  jí měl  být   klub  zapovězen, poradila jsem jí, aby  vzala  nějakou  svou práci  a šla  usmlouvat  předsedkyni  tehdy  pracující  v pojišťovně. V klubu  pak  skrz toho  byl  sice  fofr, ale  ukázalo se, že  paní  Sylva  je  ukázková  pisatelka, nyní  již   členka  Obce  spisovatelů.

Členové Literárního   klubu Petra Bezruče se zpočátku svého působení scházeli  u mne, měla jsem byt  prostorný  i vhodně  vybavený. Upekla  jsem  vánočku  z kila  mouky, byla  příč  plechu, na  každé straně  přesáhlo  jedno  z  ok. Bála jsem se  ji  sundat, že  protrhnutím  pokazím  design. Paní  Sylva  byla  u mne  vařená  pečená,  bez problému  vánočku,  a  celou,  z plechu  osvobodila. Vyjímala  se  na  tehdy  rozloženém  dubovém  stole hotová  krasavice  a také tak  chutnala. Literáti  byli přesvědčeni, že ji  vyhotovila pekařka maminka, nechala jsem je  přitom. Po  schůzce  jsme  stůl  uspořádkovaly, z písemností, co  tam  klubovníci  ponechali,  jsme  sály  moudra  až  k jedné  hodině v noci, paní  Sylva mně, nevidomé, předčítala.“(Emilie Kozubíková.)

Sylva Stankušová se narodila v Brně. Po maturitě a po nedokončeném studiu na lékařské fakultě odešla s manželem na severní Moravu, odkud pocházel, a pak ještě na mnoho dalších míst a působišť, kam ho následovala. Publikovala drobné básně a prózy v časopisech a kulturních kalendářích. K souvislejšímu psaní se dostává až v důchodu, kdy napsala sbírku básní Figurky na šachovnici /1998/, která byla později doplněna a vyšla v rozšířeném vydání pod názvem Prozrazené verše /2000/. S manželem lékařem ji vedla cesta do nejrůznějších míst naši vlasti a odtud načerpala látku k povídkové próze Stopy v písku /2000/.

Jako členka LKPB ve Frýdku - Místku vydala malou novelku či větší povídku Život s Viktorem /2001/, Smysl života (2002) – novelu z lázeňského prostředí. V roce 2003 jí vyšly povídky Pod bílým pláštěm. Vydala několik almanachů.

7.4 2008 se stala členkou Obce spisovatelů Praha a Syndikátů novinářů.

Literární klub a Obec spisovatelů se 20. října 2022 rozloučili se svou členkou.

(ze vzpomínek a webu LKPB)


Pavlína Kollárová





Žádné komentáře:

Okomentovat