Štěpán Rak (* 8. srpna 1945
Praha) je český kytarista, hudební skladatel a pedagog česko-ukrajinského
původu. V roce 1963 po ukončení studií na střední výtvarné škole v Radotíně
absolvoval studium hry na kytaru a studium skladby na pražské konzervatoři pod
vedením Štěpána Urbana a Zdeňka Hůly, studium ukončeno v roce 1970. Na tato
studia pak navázal při studiu na Hudební fakultě Akademie múzických umění v
Praze. Již za studií obdržel významné ocenění za 1. místo v hudební soutěži
mladých skladatelů v Československu, a to za skladbu Hirošima z roku 1973 a 2.
cenu v dalším ročníku téže soutěže za píseň Až.V roce 1982 se stal prvním
pedagogem AMU, který se zde věnoval kytarové hře. Zde působí dodnes. V roce 2000
byl prezidentem Václavem Havlem jmenován prvním vysokoškolským profesorem hry
na kytaru v Česku. S rodinou žije v pražském Radotíně.
Jak vnímáš
své osmdesátiny ve spojitosti s hudbou, která je pro tebe vytržením, extází,
cestou?
OSMDESÁTINY jsou zcela jiné, než sedmdesátiny. Jednak proto, že uplynulo
deset dlouhých let a jednak proto, že osmička je mnohem „buclatější“ číslo, než
strohá sedmička. Souvisí s tím samozřejmě i tok času a s ním související přítok
nových inspirací. A s tím pak i nová místa, noví lidé, nové příběhy, nová řešení…
Prožil jsem mnohá vytržení, mnohé extáze a také nové cesty. Zvláště ty
duchovní, jejichž význam podtrhne až čas. Jak víš, od dob studií u
charizmatického profesora Štěpána Urbana, který mne zavedl do oněch dálav tak
zvaných „tajných věd” se zabývám například astrologií. Ne proto, abych
vypracovával a vykládal horoskopy, ale abych toto umění dávných věků pojal jako
nehynoucí zdroj nových inspiraci. Proto také vznikl můj celovečerní pořad
ZNAMENÍ ZVĚROKRUHU. Jsme generace, která stihla změnu tisíciletí, generace
která se dožila zásadních politických změn a která zažila i historický přechod
Pluta do svobodomyslného znamení Vodnáře po dlouhých 248 letech, aby nám
připomněl jak francouzskou revoluci, tak i popravu Marie Antoinette.
K tomu všemu nás stihl nebývalý úkaz – přechod všech dlouhoběžných planet
(Saturn, Uran, Neptun a Pluto) ze znamení do znamení a to během několika
měsíců! Nejsem matematik, ale i tak je mi jasné, že něco podobného se mohlo
stát naposledy jen před opravdu dávnými lety. Tak aby nebyl důvod k nové
tvorbě! A té je vskutku požehnaně. Díky Bohu.
Znala jsem
tvé rodiče a chodila jsem k tobě domů s partou mladých lidí. Jsou to hezké
vzpomínky, jež jsem pak uváděla i v memoárových knihách o umělcích, které jsme
psali s manželem Václavem Strachotou. Milující rodiče, to je velký dar, jak bys
tento vztah čtenářům přiblížil?
Vždy znovu a znovu ve svých rozhovorech říkám, že bych všem dětem na
světě přál takové vlastní rodiče, jako byli mí adoptivní – Josef a Marie
Rakovi. Ujali se mne v dobách nejtěžších, v mém raném dětství a dali mi vše, co
mohou rodiče dětem dát – domov a lásku. Koluje několik variant různých
smyšlenek a pohádek, jako například, že mne Rusové přivezli na tanku, že mne
našli kdesi na Ukrajině v troskách domu, nebo že jsem onemocněl záškrtem a má
biologická matka se musela vrátit na Ukrajinu a mne že u kohosi nechala atd.
Doporučuji všem, podívat se na mé webové stranky „www.stepanrak.cz“, kde najdete sloupky, které
napsala historička doktorka Hana Kábová a v nichž se dovíte pravdu o tom, jak
to opravdu bylo. Každopádně si dobře pamatuji, že na mne kluci pokřikovali
Rusáku, přivezli tě na tanku… Dodnes to slyším a vnímám tu energii stejně, jako
když mi můj příbuzný coby sotva pětiletému děcku řekl – ty budeš sedět támhle, ty
nejsi náš… To vše však vyvážila láska mých adoptivních rodičů a ona silná
přátelská setkání u nás, o nichž píšeš a jichž jsi byla neoddělitelnou
součástí.
V mládí jsme
chodili společně na biblické hodiny k Miroslavu Heryánovi a potom jsme si
užívali společenství s teologem, vynikajícím starozákoníkem i básníkem Milanem
Balabánem. Jak na tohoto inspirativního člověka vzpomínáš?
Byly to nezapomenutelné okamžiky. Staly se mi velkým zdrojem uměleckých
inspirací. Dodnes na ně vzpomínám a dodnes cítím tu atmosféru a to, jak tu
společensky těžko únosnou, tak tu lidsky silnou a přívětivou. Tam se rodila
nová témata mých skladeb i nové životní postoje, na nichž jsem později založil
svůj život.
Jezdívali
jsme tehdy spolu vlakem z Radotína do Prahy, ty na konzervatoř a já na FF UK.
Mluvili jsme o tom, zda máš pokračovat ve studiu na HAMU. Roky uběhly a ty zde
již řadu let působíš jako profesor. Jak to vnímáš?
Byly to silné okamžiky. Vzpomínám si při té příležitosti na pana
profesora Urbana, který mi tenkrát řekl, abych meditoval nad otázkou, proč máme
dlouhá léta k životu, ale jen okamžiky k rozhodnutí. Dodnes se na to ptám a
dodnes hledám odpověď. Dobře si vzpomínám na ty chvíle, kdy jsem váhal, zda ve
studiích na HAMU pokračovat. A vidíš, nakonec vše osud rozhodl sám a bylo dáno,
abych to byl právě já, kdo v roce 1982 založí na vysoké škole obor kytary. I za
to jsem dobrotivému osudu vděčen. A když mne v roce 2000 jmenoval prezident
Václav Havel historicky prvním vysokoškolským profesorem kytary v České
republice, cítil jsem obrovský vděk a satisfakci za některé bolístky z
dětství.
Kromě
hlavních oborů učíš na HAMU improvizaci, což je zdrojem nové a nové
inspirace. Můžeš nám tento fenomén krátce přiblížit?
Improvizace mi mnohdy v mé tvorbě přinesla nové nápady, na jejichž
základě jsem zkomponoval mnoho skladeb, jako třeba Hirošimu, která pak v
symfonické podobě získala druhou cenu v celostátní skladatelské soutěži.
Improvizace se prý nedá naučit, říkal jeden můj kolega v kapele, ale existují
metody, jak ji pochopit a do jisté míry i zvládnout. Základním požadavkem je
dokonalá znalost nástroje, tedy v našem případě kytary. Vědět, kde na strunách
leží všechny tóny a umět je neomylně zahrát v tom pravém okamžiku. Improvizace
je především umění okamžiku. Právě teď a tady se rodí ten neopakovatelný
okamžik krásna, jehož jsme účastníky i aktéry v jedné osobě. Dobré je začít na
známých postupech, jako jsou stupnice a rozložené akordy a snažit se o různé
variace na jejich základě. Ať už jde o střídavé tóny, rytmické proměny a
zvláště pak o transpozice do jiných tónin, včetně proměn dur na moll. Lidová
píseň a třeba vánoční koledy jsou skvělou cestou k improvizaci. Nejde o to, si vše připravit
doma, to už je komponování, ale právě teď a tady tvořit. Zkusit na místě využít
třeba prázdných basových strun a použít je k harmonickému doprovodu melodie.
Cest je mnoho a může to být vzrušující umělecké dobrodružství.
Před řadou
let jsem za tebou přijela do Radotína a natáčeli jsme půlhodinový rozhovor pro
rozhlas o plánovaném úžasném literárně-hudebním projektu Vivat Comenius,
spojeném s osobností J. A. Komenského, který jste chystali ty a Alfred
Strejček. Co pro tebe tento počin znamená, když se ohlédneš zpět?
Právě tento projekt se stal branou do světa, jíž nás osud provedl třiceti
čtyřmi zeměmi čtyř kontinentů. Alfréd se Komenského myšlenky naučil v osmi
jazycích, aby jim ve stoje tleskaly královny, prezidenti, premiéři, parlamenty,
ale i studenti, profesoři a prostí lidé. Dokonce jsme, díky ředitelce Státního
pedagogického Muzea a knihovny J. A. Komenského v Praze, doktorky Markéty
Pánkové, hráli Komenského v galerii Uffizi ve Florencii, přímo před originálem
portrétu Komenského od Rembrandta. Na Novém Zélandě v maorské vesnici
Coromendal poté, co náčelník učinil Komenskému Official welcome do maorského
rodu, příšla šestiletá holčička s usmolenou knížkou v ruce se slovy –
podívejte, z čeho se učíme… Knížka se jmenovala SCHOLA LUDUS… Jen mne při tom
se slzou v oku napadlo, že u nás vymýšlíme neustále nové a nové pedagogické
metody, zatímco maorské děti se učí podle Komenského… Co dodat.
Alfred
Strejček o tobě prohlásil, že se sám stáváš hudbou, což mi připadá velmi
výstižné.
Moc si Freda vážím a nejenom za tohle. Proto jsem mu také věnoval své
nové CD, které se jmenuje podle jeho životního motta, jímž je ZNOVU, které
právě vyšlo ve spolupráci s Radioservisem. Alfred Strejček je pro mne opravdový
„tulák po hvězdách“, který každodenním životem a statečným bojem s již téměř
osmiletým ochrnutím končetin, dokazuje, že lidský duch je schopen zvítězit nad
hmotou, a že tato osobnost vzdor svému postižení dál šíří ony tři mocné Grácie
z Pavlova listu Korintským – Víru, Naději a Lásku.
Co člověku
pomáhá rozpoznat své poslání a žít s tajemstvím?
LÁSKA.
Za co jsi v
životě nejvíce vděčný?
Za Lásku.
Ptala se Olga Nytrová
Žádné komentáře:
Okomentovat