Prohledat tento blog

sobota 3. července 2021

František Tylšar: Pohádky nepohádky

  Všimli jste si, jak ubývá pohádek?

Věda a technika kousíček po kousíčku boří tisíciletá tajemství, která bývala jen doménou pohádkových bytostí. To, co se nám v dětství zdálo jako neskutečně pohádkové, je dnes často součástí každodenního života.

Vezměme si například takovou křišťálovou kouli. Čarodějnici stačil jediný pohled do jejího lesku a viděla obrazy toho, co se právě děje na opačném konci království. Dnes i ta nejposlednější obrazovka dokáže mnohem víc. Obraz můžeme sledovat v rozlišení, o kterém se křišťálové kouli ani nezdálo. A to už nemluvím například o 3D obraze. Nebo taková věc jako létající koště - dnes už naprosto zastaralá technologie. Která moderní žena by cestovala bez pohodlné kabinky, zvláště pak ve větru či dešti…

A nemusím chodit ani tak daleko do minulosti. Například takové pohyblivé obrázky, kterými nás ještě před několika lety ohromoval Denní věštec, zvládne každý obyčejný tablet. A to i se stereofonním zvukem…

Ale nenechte se mýlit. Pohádkám ani dnes zánik rozhodně nehrozí. Pouze jejich obsah se mění společně s dobou. Pohádkové bytosti žijí dál a musí se jí přizpůsobit. A věřte mi, nemají to vůbec lehké. Neustále ubývá temných zákoutí, tajemných hradů, hlubokých lesů, komínů a vůbec míst, kde by se dalo spokojeně žít a provozovat nějakou tu pohádkovou živnost. Na straně druhé však vznikají místa nová, a tak se například celé rodiny skřítků stěhují do počítačových sítí, kde žijí svůj nový život, s novými starostmi, radostmi a pohádkovými příběhy. Jsou i tací, kteří si polepšili, jako například vodník, kterého jsem nedávno potkal na břehu Lipenského jezera.

Už z dálky na první pohled bylo vidět, že se má dobře. Po druhém drinku pramenité vody mi povídá: „Víš, od té doby, co mi z horní Vltavy udělali Lipno, si žiju jako nikdy předtím. Jsem nejváženějším vodníkem nejen v Čechách, ale i v celém vnitrozemí. Mně tato doba prostě svědčí. Žiju si pohádkově. A ty bys o tom měl napsat pravdu. Lidé si myslí, že vodníci stále jen sedí na vrbě a čekají na dušičky, aby je uvěznili v hrnečku. Tak to už dávno není pravda. Dnes se i pod vodou žije jinak. Moderně. Napiš o tom!“


     A tak vznikl nápad na knihu pohádek - nepohádek, kterou právě držíte v rukou. Začal jsem více přemýšlet o dnešní době, povídal jsem si s mnoha pohádkovými bytostmi. Vyprávěly mi své příběhy, a já poznával osudy těch klasických, které známe tisíce let, i těch nových, které vznikly díky moderní technice. Zjistil jsem, že i technika není jen hromada smontovaných součástek, ale i takový počítač vám mnohé prozradí, budete-li mu naslouchat. Krok za krokem objevoval jejich podivuhodný svět. A věřte mi, stálo to zato.

Váš Jahodový Fanda alias Jahoda,
počítačový kouzelník


Knihu o devadesáti stranách s ilustracemi Niny Roubíkové vydalo nakladatelství Nová Forma.  



Žádné komentáře:

Okomentovat